fbpx

W cieniu KOL’a, czyli jak NIE wygląda komunikacja do farmaceutów

Farmaceuta, podobnie jak lekarz ma bezpośredni wpływ na zdrowie pacjenta, uczestnicząc w procesie jego leczenia. Reklama kierowana do lekarzy przeniesiona na grunt farmaceutyczny to częsta praktyka, ale czy słuszna? Czym różni się komunikacja do lekarzy, czym do farmaceutów? Kim jest KOL i dlaczego branża pharma go wyparła? Czytaj dalej, by poznać odpowiedź na te i inne nasuwające Ci się pytania 

Komunikacja w branży medycznej  

Komunikacja w branży medycznej bywa problematyczna. Przyczyną wątpliwości, jakie towarzyszą twórcom marketingowych treści, są zarówno wchodzące w życie nowe ustawy, jak i różnice w odbiorze treści sponsorowanych. Farmaceuta i lekarz to dwa odmienne zawody. Różnią się zarówno pod kątem wykonywanych praktyk medycznych, jak i struktury awansu czy uznania w świecie naukowym.   

Komunikacja tworzona do farmaceutów i lekarzy – Czym właściwie się różni? 

Komunikacja do lekarzy opiera się w dużej mierze na postaci KOL’a. Jest to osoba z branży, która jest pewnego rodzaju potwierdzeniem przekazywanych informacji i treści. Jest to jednostka wysoce wykształcona, będąca pewnego rodzaju autorytetem całej branży.  

Farmaceuci w związku z niską możliwością awansu wśród swojej grupy zawodowej traktowani są jako podmioty tej samej rangi, dlatego też w komunikacji do farmaceutów nie ma konieczności tworzenia postaci autorytetu.  

Hierarchiczność w branży – komunikacja do farmaceutów 

Komunikacja do lekarzy wymaga zachowania szczebli hierarchiczności. Tylko podmiot wyższej rangi może tworzyć treści dla podmiotów niższej rangi. Treści sygnowane nazwiskiem twórcy – KOLa, stają się dla lekarzy wiarygodniejsze. Dla farmaceuty to praktyk jest autorytetem. Jego szeroka wiedza zdobyta za pierwszym stołem sprawia, że inny farmaceuta chętniej mu ufa i konsumuje stworzone przez niego treści. Farmaceuci nie zwracają uwagi na nazwisko twórcy. Dlatego też treści przygotowywane dla farmaceutów mają być przede wszystkim przydane w codziennej pracy w aptece. 

Kampania pharma marketingowa  

Kanał komunikacji Firma – Farmaceuta wymaga odmiennego podejścia oraz zastosowania innych narzędzi, niż w przypadku standardowej komunikacji Firma – lekarz. Odpowiednik KOL’a w farmacji to pracujący od lat za pierwszym stołem praktyk, który posiada bagaż doświadczeń oraz wiedzy. Farmaceuta, który porzucił pracę w aptece na rzecz kariery naukowej dla farmaceutów, jest uczonym, ale nie praktykiem. Pracownicy aptek nie czują z taką jednostką więzi, ponieważ nie jest w stanie w pełni zrozumieć ich potrzeb oraz aktualnej specyfiki pracy, obaw i wątpliwości.  

Wydłużony kanał komunikacji – pharma marketing

Kanał komunikacji między Firmą a Farmaceutą jest znacząco wydłużony. Farmaceuta pełni rolę pewnego rodzaju łącznika. Aby farmaceuta skutecznie zarekomendował produkt, firma musi przekonać go, co do jego jakości, zastosowania oraz że realnie wpłynie na poprawę stanu zdrowia pacjenta. Podczas tworzenia komunikatu do farmaceuty, konieczne jest przedstawienie odpowiednich argumentów potwierdzonych sprawdzonymi źródłami, na temat specyfiki preparatu, skuteczności oraz wszelkich informacji dotyczących wskazań i przeciwskazań, które później farmaceuta będzie mógł przekazać w odpowiedni sposób pacjentowi.

Jak tworzymy treści do farmaceutów w 3PG?

W 3PG dbamy o to, by nasze treści tworzone były od farmaceutów dla farmaceutów. Dzięki temu, że w naszym zespole znaleźć można kilkudziesięciu redaktorów, będących farmaceutami praktykami mamy możliwość lepszego poznania potrzeb i specyfiki naszej grupy odbiorców. Treści sygnowane nazwiskami polskich farmaceutów cieszą się większym uznaniem wśród pracowników aptek niż treści popularnych lekarzy czy specjalistów z branży.

Treści skierowane bezpośrednio do farmaceutów – Czy warto inwestować w KOL’a?

Dbamy o to, by nasze materiały przygotowywane były z myślą o farmaceutach. Pracownikach aptek, którzy chcą polecać produkty z przekonania do ich wartości, w oparciu o rzetelną wiedzę. Tworząc treści oparte na wiedzy specjalistycznej, sięgamy po autorytety w branży farmaceutycznej, którymi są farmaceuci. Stawiamy na wykształconych praktyków, którzy znają się na wykonywanej profesji i mogą pełnić funkcję autorytetu dla innych.

KOL medyczny – Czy warto?

Tworząc materiały specjalistyczne, sięgamy także po zasób wiedzy z pokroju branży medycznej w celu poparcia omawianych przez nas zagadnień. Krytyczne oko lekarza/psychologa pomaga nam spojrzeć w odmienny sposób na przygotowany materiał. Specjalista biorący udział w tworzeniu podręcznika lub artykułu nie pełni, więc roli typowego autorytetu. Ma natomiast za zadanie udzielać wsparcia merytorycznego. Jego funkcja jest przede wszystkim oparta na potrzebie jeszcze lepszego dopracowania tworzonych przez nas materiałów.

Potwierdzeniem jakości oferowanych przez nas treści są liczne zamówienia indywidualne, jak i te dokonywane przez firmy farmaceutyczne. Jakość oraz użyteczny charakter tworzonych przez nas treści powoduje, że farmaceuci nam ufają. Nasi redaktorzy stają się autorytetami w branży farmaceutycznej.

Sprawdź jakie możliwości współpracy w tworzeniu treści dla pracowników aptek oferujemy na https://3pg.pl/kontakt/. Nie zwlekaj. Skontaktuj się z nami już teraz, a my odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i ewentualne wątpliwości.

Sprawdź nasze case study

Case study – Nakład podręczników dla sieci aptek

Czytaj →

Case study – Kampania dla produktów odżywczych

Czytaj →

Case study – Reklama displayowa aerozolu na skórę do odkażania

Czytaj →

Case study – Wdrożenie usługi Przeglądu domowej apteczki dla sieci aptek

Czytaj →

Case study – Podręczniki z naklejką reklamową dla producenta żywności specjalistycznej

Czytaj →

Więcej wpisów

Jakie pytania zadajemy podczas badania ACR+A

Co osiągniesz dzięki metodologii ACR+A? Metodologia ACR+A to sposób tworzenia kampanii produktowej, który umożliwia osiągnięcie ...
Czytaj →

36% farmaceutów uważa, że nie otrzymują odpowiedniej wiedzy na temat produktów od Przedstawicieli – Dane 3PG

Wizyty Przedstawicieli w aptekach nie zawsze przynoszą pożądane efekty. Odpowiednie przygotowanie z zakresu wiedzy produktowej jest kluczem do dodarcia do farmaceuty.
Czytaj →
Czy przedstawiciel może być partnerem w rozmowie z farmaceutą? - 3PG - wyjaśnia

Czy przedstawiciel może być partnerem w rozmowie z farmaceutą? – 3PG wyjaśnia

Wizyty przedstawicielskie to istotny element promocji produktu. Ale czy takie działanie jest skuteczne? Co zrobić, aby farmaceuta chciał dowiedzieć się czegoś więcej? Czy przedstawiciel farmaceutyczny ...
Czytaj →