Nowe podejście do budowy komunikacji do farmaceutów i 88% farmaceutów deklarujących, że wie komu i jak polecić preparat

4 kwietnia 2023

Kim jest nasz klient?

Klientem jest firma farmaceutyczna o ugruntowanej pozycji na rynku i posiadająca w swoim portfolio produkty o różnych kategoriach dostępności w aptece.  Produkt, którego dotyczyły działania, występuje na rynku w postaci leku OTC i powszechnie uważa się go za tańszą alternatywę dla głównego preparatu w tej kategorii.

Wyzwania klienta

W danym segmencie rynku w ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się wielu nowych konkurentów. Wynika to z faktu rejestrowania produktów jako wyroby medyczne,  dla których czas i  koszt wprowadzenia na rynek jest znacznie niższy niż w przypadku leku. Rosnąca konkurencja oraz brak wystarczająco silnego brandu spowodowały marginalizację produktu. Celem klienta było odbudowanie dawnej pozycji i zwiększenie marketshare.

Założenia kampanii

Klient miał już zaplanowane działania bezpośrednio do pacjentów oraz do lekarzy. Naszym zadaniem była poprawa wskaźnika sell-out w aptekach. Biorąc pod uwagę, że nie ma możliwości bezpośredniego połączenia działań marketingowych z efektem sprzedażowym zdecydowano, że działania będą skupiały się na zwiększeniu stopnia rekomendacji produktu przez farmaceutów.

Przeprowadzone działania

Po rozmowie z klientem i zbadaniu jego sytuacji zarekomendowaliśmy zmianę podejścia i zbudowanie nowej strategii. Mając do dyspozycji określony budżet oraz czas na działania marketingowe postanowiliśmy zmaksymalizować szansę na sukces, planując działania zgodnie z metodologią ACRA.

Podpisanie umowy o poufności – Non Disclosure Agreement

Aby zapewnić bezpieczeństwo pracy, na początku strategicznych współprac podpisujemy umowę o poufności, która zabezpiecza interesy naszych klientów.

Ocena wyjściowej znajomości i nastawienia farmaceutów do marki – pełne badanie ACRA

Pierwszym etapem procesu było obiektywne ocenienie aktualnego poziomu wiedzy pracowników pierwszego stołu na temat obydwu preparatów. W tym przypadku zdecydowaliśmy się na pełne badanie ACRA na reprezentatywnej puli farmaceutów. Pozwoliło to określić kluczowe obszary, przez które personel aptek nie rekomenduje w pożądanym stopniu preparatu klienta. Określiliśmy wartość współczynników A – Awareness, C – Consideration, R – Recommendation oraz A – Advocacy oraz przygotowaliśmy konkretne zalecenia, jak poprawić ich wartość. Raport z badania to dokument, z którego klient skorzystał na potrzeby dalszego prowadzenia działań marketingowych. Został on także wykorzystany przez klienta jako materiał edukacyjny dla pracowników firmy mających styczność z produktem.

Wartości współczynników określonych w badaniu ACRA:

  • Awareness – 84%
  • Consideration – 45%
  • Recommendation – 44%
  • Advocacy – 37%

Badanie potwierdziło, że produkt jest znany farmaceutom, nie byli oni jednak do niego na tyle przekonani, by rekomendować oraz nie byli pewni, w jaki sposób przekonać do niego pacjenta. Dlatego zdecydowano, że działania powinny przede wszystkim skupić się na wskaźnikach Consideration i Recommendaion. Następnie przystąpiono do opracowania strategii promocji produktu do farmaceutów.

Od klienta otrzymaliśmy 9 komunikatów dotyczących produktu, które powinny być przekazane farmaceutom.

Opracowanie strategii – stworzenie macierzy komunikatów, treści i harmonogramu

Przeanalizowaliśmy używane obecnie przez klienta komunikaty i w ramach przygotowywania strategii dostosowaliśmy je do założonych celów. Wybraliśmy najlepsze formaty treści, w których dany komunikat będzie skuteczny, a także zaproponowaliśmy harmonogram działań.

„Należy sobie zdawać sprawę, że trzeba nie tylko wiedzieć czego potrzebują farmaceuci, ale też umiejętnie im to zaprezentować. Pracując z komunikatami zawsze zadajemy sobie pytanie – w jaki sposób farmaceuci czerpią wiedzę w domu, pracy, na wydarzeniach. W którym momencie i w jaki sposób pokazać dany komunikat, aby był informatywny, ale nie zanudził. Czy na tym etapie farmaceuta szuka praktycznych wskazówek komu i kiedy polecić, czy może w ogóle zastanawia się, czy ten preparat wart jest jego czasu? Czy potrzebuje informacji, którą „skonsumuje” w 2 minuty, czy będzie do niej wracał wielokrotnie? Dopiero patrząc całościowo na sytuację produktu i nastawienie farmaceuty do niego jesteśmy w stanie połączyć te wszystkie elementy w spójną całość, która przynosi pożądane rezultaty”. – Dyrektor ds. Naukowych 3PG, mgr farm. Konrad Tuszyński

Na tym etapie określiliśmy gwarantowane zasięgi komunikatów dla klienta.

Tworzenie treści i realizacja kampanii

Przed rozpoczęciem kampanii zostało przeprowadzone badanie ankietowe na portalu opieka.farm w celu określenia wartości współczynników ACRA.

W czasie tego procesu byliśmy w stałym kontakcie z działem medycznym firmy, który sprawuje pieczę nad poprawnością komunikowanych treści. Ze względu na modyfikację wybranych komunikatów (sposób ich przedstawienia, nie zasadność), Dyrektor ds. Naukowych 3PG, mgr farm. Konrad Tuszyński odbył 2 spotkania on-line z przedstawicielem działu medycznego.

Kampanię multichannel prowadziliśmy z wykorzystaniem następujących formatów:

Wykorzystaliśmy następujące touchpointy:

  • portale branżowe (w tym opieka.farm),
  • wideo,
  • social media, w tym Facebook i Instagram,
  • wydarzenie on-line,
  • mailing,
  • kampania SMS,
  • kampania MMS,
  • reklama Display,
  • reklama PPC,
  • newsletter,
  • drukowane podręczniki,
  • ebooki do pobrania.

Optymalizacja kampanii

Od momentu startu monitorowaliśmy statystyki i zasięgi treści. W trakcie 6-miesięcznej współpracy odbyliśmy z klientem 3 spotkania optymalizacyjne. W czasie jednego z nich zmodyfikowaliśmy zaproponowany harmonogram, by współgrał z innymi działaniami firmy. Dokonaliśmy koniecznych zmian, by osiągnąć założone cele związane z zasięgiem komunikatów. Dostosowaliśmy formaty do mediów, w których były publikowane.

Podsumowanie współpracy

Po zakończeniu kampanii ACRA zaprezentowaliśmy wyniki oraz wnioski z przeprowadzonych działań podczas spotkania. Określiliśmy zmiany w nastawieniu farmaceutów w wyniku interakcji z treściami przygotowanymi w czasie kampanii.

Informacje o kampanii:

  • Czas trwania kampanii: 6 miesięcy
  • Liczba promowanych komunikatów: 9
  • Łączny zasięg komunikatów: 142 000 odsłon/wyświetleń
  • Przeciętny zasięg komunikatu: 15 777

Dzięki danym z badania weryfikującego skuteczność kampanii ustalono, że w wyniku zetknięcia się z treściami, farmaceuci zwiększyli świadomość produktu o 67%, a o 55% wzrosło przekonanie farmaceuty do samego produktu. W wyniku dostarczenia narzędzi pomagających w aktywnym polecaniu preparatu pacjentowi, aż 88% deklaruje, że będzie w stanie rozpoznać pacjenta, któremu należy polecić dany produkt i skutecznie do zrealizować.

Rezultaty

W wyniku zrealizowanych działań osiągnięto:

  • Wzrost rekomendacji produktu w aptekach przez personel pierwszego stołu.
  • Optymalizację budżetu marketingowego i jego alokację na działania, które mogą przynieść największy rezultat w konkretnej jednostce czasu i budżetu.
  • Wniesienie świeżego spojrzenia na produkt jako markę oraz sposoby jego promocji.

Zobacz, jak takie działania mogą wpłynąć na Twój produkt.

Porozmawiajmy!

Spis treści

Więcej wpisów

Jakie pytania zadajemy podczas badania ACR+A?

Badanie ACR+A to kluczowy element skutecznej kampanii produktowej, które pozwala na głębsze zrozumienie potrzeb farmaceutów. Dzięki przeprowadzanym ankietom, identyfikujemy rzeczywiste bariery i obiekcje, co umożliwia ...
Czytaj →

36% farmaceutów uważa, że nie otrzymują odpowiedniej wiedzy na temat produktów od Przedstawicieli – Dane 3PG

Wizyty Przedstawicieli w aptekach nie zawsze przynoszą pożądane efekty. Odpowiednie przygotowanie z zakresu wiedzy produktowej jest kluczem do dodarcia do farmaceuty.
Czytaj →
Czy przedstawiciel może być partnerem w rozmowie z farmaceutą? - 3PG - wyjaśnia

Czy przedstawiciel może być partnerem w rozmowie z farmaceutą? – 3PG wyjaśnia

Wizyty przedstawicielskie to istotny element promocji produktu. Ale czy takie działanie jest skuteczne? Co zrobić, aby farmaceuta chciał dowiedzieć się czegoś więcej? Czy przedstawiciel farmaceutyczny ...
Czytaj →