Słownik pharmamarketingowy
W marketingu istnieje szereg pojęć, których zrozumienie jest niezbędne do sprawnej komunikacji wewnątrz firmy oraz podczas rozmów z klientami. Obowiązujące pojęcia zestawiono poniżej.
Spis treści
Above the Fold
Above the Fold (ATF) to pojęcie, które odnosi się do stron internetowych i oznacza pierwszy obszar, który widzi użytkownik po załadowaniu się strony, zanim zacznie ją scrollować. Przestrzeń Above the Fold może wyglądać inaczej na każdym urządzeniu. Należy więc osobno dostosować ją do smartfonów lub tabletów i oddzielnie dla komputerów stacjonarnych oraz laptopów. W zależności od rodzaju strony w tym polu powinno znaleźć się logo i menu strony, nagłówek H1 oraz grafika główna, czy też zdjęcie w tle. Warto także wskazać początek treści oferty oraz call to action.
AdBlock
AdBlock to popularna wtyczka dla przeglądarek internetowych. Umożliwia ona blokowanie reklam, które pojawiają się na poszczególnych stronach WWW i serwisach takich jak np. YouTube. Wśród blokowanych elementów znajdują się banery, wyskakujące okna (pop-upy) czy reklamy, które pojawiają się chociażby przed lub w trakcie włączonego filmu.
Adres URL
Adres URL (Uniform Resource Locator) to unikalny identyfikator, który prowadzi do określonego miejsca w Internecie. Każda strona internetowa, obraz, film, dokument i więcej, mają swój własny, unikalny adres URL. To trochę jak adres domu w świecie cyfrowym. Zazwyczaj adres URL można znaleźć na górze przeglądarki internetowej, w pasku adresu. Gdy odwiedzasz stronę internetową, jej adres URL pojawi się tam. Możesz go skopiować, wkleić gdzie indziej lub udostępnić. Możesz również prawym przyciskiem myszy kliknąć link lub obraz i wybrać „kopiuj adres linku” lub „kopiuj adres obrazu”, aby uzyskać bezpośredni URL.
Afiliacja
Afiliacja to działanie biznesowe polegające na wejściu w relację biznesową z organizacją, firmą lub osobą. Tego typu łączenie biznesowe nazywane jest również marketingiem afiliacyjnym i prowadzi do zarabiania prowizji w zamian za promocję produktów lub usług oferowanych przez partnera.
Atrybut ALT
Atrybut ALT znany również jako „opis alternatywny”, jest atrybutem HTML stosowanym do znaczników zdjęć w celu zapewnienia alternatywy tekstowej dla wyszukiwarek internetowych. Zastosowanie alt tagów do np. zdjęć produktów może pozytywnie wpłynąć na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Znaczniki alt są jednym z najbardziej podstawowych elementów tworzącym dostępną dla Google witrynę internetową, gdzie jeśli obrazek nie może zostać wyświetlony na stronie internetowej to w jego miejsce zostaje właśnie umieszczony tekst alternatywny.
Atrybut dofollow
Atrybut dofollow to narzędzie nakazujące systemom i robotom internetowym odwiedzenie strony, do której w danym tekście znajduje się bezpośredni link. Jest więc atrybutem nadawanym linkom, stanowiącym cenną informację dla robotów indeksujących strony internetowe. Pozwala on m.in. na podniesienie atrakcyjności strony we wszelkich rankingach popularności. Link dofollow jest zatem umieszczeniem odnośnika prowadzącego do danej strony lub domeny na zupełnie obcej stronie. Tego typu zabiegi znacznie wpływają na pozycjonowanie stron i zapoznawanie użytkowników z ich treścią.
Atrybut nofollow
To atrybut nadawany głównie linkom wychodzącym (prowadzącym do stron zewnętrznych). Stosowany jest, aby nie przekazywać mocy pozycjonującej innym stronom. Ponadto, atrybut nofollow jest znacznikiem przekazujący robotowi wyszukiwarki informację, zgodnie z którą oznaczonego nim odnośnik nie powinien zostać uwzględniony w procesie oceniania strony. Linki nofollow są często stosowane w miejscach, w których istnieje duże ryzyko pojawiania się spamu lub treści niebezpiecznych. Najczęściej więc atrybut nofollow dotyczy takich miejsc jak fora, media społecznościowe, czy przestrzenie do komentowania. Dzięki temu stają się one mniej atrakcyjne dla potencjalnych spamerów i jednocześnie bardziej wiarygodne.
Audyt UX
Ocena i analiza strony pod kątem jej użyteczności dla użytkownika. Audyt UX sprawdza m.in. czy:
- ·strona działa szybko i tak samo się ładuje,
- użytkownik może łatwo znaleźć interesujące go i potrzebne mu informacje,
- menu jest przyjazne i czy jasno informuje, co znajduje się pod konkretnym linkiem,
- strona jest intuicyjna (czy użytkownik może się łatwo domyślić, co znajduje się w konkretnym miejscu).
Na podstawie danych uzyskanych w procesie audytu SEO można ulepszyć stronę pod kątem doświadczeń użytkowników i poprawić współczynnik konwersji.
Baner
Baner reklamowy online to jedna z form reklamy wykorzystywana na szeroką skalę w serwisach internetowych. Najczęściej jest to reklama graficzna, która komunikuje również zwięzły i konkretny przekaz informacyjny. Kliknięcie dowolnej przestrzeni banera na stronie automatycznie przekierowuje użytkownika do podstrony lub witryny docelowej, gdzie możliwe jest dokonanie reklamowanego zakupu lub skorzystanie z prezentowanej usługi.
Baner blindness
Inaczej ślepota banerowa, zjawisko polegające na odruchowym ignorowaniu przez użytkowników stron WWW elementów wyglądających jak reklamy.
Black Hat SEO
Praktyki optymalizacji witryny pod kątem SEO, które naruszają oficjalne wytyczne Google. Wśród nich można wyróżnić m.in.: tworzenie niskiej jakości treści z myślą wyłącznie o robotach Google, a nie o użytkownikach, pozyskiwanie linków z stron niskiej jakości (znajdujących się na niskich pozycjach w Google, o niewielkim ruchu, katalogów, które nie mają określonych kategorii tematycznych), ukrywanie treści na stronie – prezentowanie innej treści robotom Google, a innej użytkownikom.
Bounce Rate
To jeden z parametrów znajdujących się i dostępnych w ramach narzędzia Google Analytics. W dosłownym tłumaczeniu oznacza wskaźnik lub współczynnik odrzuceń i ukazuje ilość użytkowników, którzy odwiedzają jedynie jedną z podstron danej witryny, a następnie wychodzą z niej. Jest to metryka, która istniała w Universal Analytics i nie jest dostepna w nowej wersji – GA4.
Brand Awareness
Brand awareness to inaczej świadomość marki, czyli rozpoznawalność konkretnego podmiotu wśród społeczności. Jest to miernik, który świadczy o znajomości danego brandu.
Branding
To długotrwałe i wieloetapowe budowanie wśród dotychczasowych i potencjalnych klientów świadomości marki. Inaczej mówiąc jest to budowanie świadomości marki lub tworzenie marki od podstaw. Głównym celem działań brandingowych jest stworzenie strategii wizerunku danej marki w taki sposób, że stanie się rozpoznawalna i ceniona. Osiągnięcie tego statusu pozwala na regularne i stabilne zyski oraz pewny rozwój firmy.
Buzz marketing
Buzz marketing to tzw. marketing szeptany realizowany w celu zwiększenia rozpoznawalności marki w sieci. Najczęściej polega na tworzeniu angażujących treści, komentowaniu i wywoływaniu dyskusji o marce na forach, grupach, portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych.
CAC (Customer Acquistion Cost)
CAC (Customer Acquistion Cost) to średni koszt pozyskania klienta, który stanowi jeden ze wskaźników w e-commerce.
Cache Google
Pamięć podręczna wyszukiwarki, inaczej Google cache strony, to ostatnia zindeksowana kopia danej witryny zapisana przez robota wyszukiwarki. Mówiąc jeszcze prościej, jest to kopia strony, którą wykonał robot podczas ostatnich jej odwiedzin. Google wykonuje zrzut ekranu każdej strony, tworząc w ten sposób kopię na wypadek, gdyby np. aktualna strona okazała się niedostępna.
Call To Action (CTA)
Jest to określenie opisujące elementy np. na bannerze, w poście czy w mailingu, które mają zmusić użytkownika do podjęcia konkretnego działania (np. kliknięcia). Mogą to być odnośniki tekstowe lub obrazki mocno wyróżniające się na tle pozostałej treści, tzw. przyciski.
CLV
CLV (customer life time value) to pomiar wartości klienta, który oznacza całkowitą kwotę, jaką klient ma wydać w ciągu całego okresu współpracy z daną firmą na oferowane przez nią produkty lub usługi. Innymi słowy, jest to pomiar wartości klienta, który w praktyce oznacza wyliczenie przychodu uzyskanego na każdej osobie korzystającej z oferty danej marki.
Content GAP
Content GAP to różnica w treściach na stronie firmy a tym, czego szukają użytkownicy wyszukiwarki. Dzięki takiej analizie można sprawdzić luki w treści oraz w zastosowanych w contencie słowach kluczowych.
Capping
Funkcja umożliwiająca zarządzanie liczbą wyświetleń reklamy online dla jednego użytkownika. Dzięki plikom Cookies można ograniczać liczbę wyświetleń reklamy pojedynczemu użytkownikowi. Taką funkcję udostępnia m.in. system reklamowy Google Ads, ale można ją zastosować również do reklam pop-up, czyli wyskakujących okienek. Np. jednemu użytkownikowi portalu pop-up wyświetli się tylko 3 razy w czasie trwania całej kampanii.
Certyfikat SSL
Protokół, który zapewnia bezpieczne połączenie w internecie oraz szyfrowanie danych. Poświadcza on wiarygodność samej domeny oraz jej właściciela. Adres z protokołem SSL jest oznaczony w adresie URL przez “https://. Np. https://opieka.farm/
Click Through Rate (CTR)
Inaczej współczynnik klikalności (CTR) może służyć do określania skuteczności słów np. reklamy, newsletterów, bannerów. CTR to liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń: kliknięcia ÷ wyświetlenia = CTR. Jeśli Twoja reklama miała na przykład 5 kliknięć i 100 wyświetleń, to CTR wyniesie 5%.
Content marketing
Inaczej marketing treści (content marketing) to proces tworzenia i rozpowszechniania zasobów cyfrowych, takich jak wpisy na blogach, filmy, e-booki, artykuły naukowe i innych treści cyfrowych, w celu przekazania odbiorcom odpowiednich informacji, czyli wartości.
CSR
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility). Koncepcja, w której przedstawiciele przekonują, że biznes posiada wobec społeczeństwa, w którym funkcjonuje, długi czy zobowiązania. CSR przejawia się np. przez sponsorowanie lokalnych inicjatyw, drużyn sportowych czy dofinansowywanie lokalnych społeczności. W 3PG np. wspieramy męską drużynę piłki halowej działającą przy krakowskiej Izbie Aptekarskiej.
CTOR
Inaczej współczynnik kliknięć do otwarć (ang. Click to Open Rate). CTOR to miara skuteczności, tj. klikalności mailingów, która wyraża % użytkowników, którzy kliknęli w link w mailingu względem wszystkich, którzy otworzyli dany mailing. Np. Jeśli mailing otworzyło 100 osób, z czego w link kliknęło 5 osób, CTOR wyniesie 5%.
CTOR = (liczba unikalnych kliknięć / liczba unikalnych otwarć) * 100.
CPC/CPL/CPO/CPS/CPA
To pojęcia w słowniku marketingowym, o których najczęściej usłyszeć można podczas omawiania i rozliczania kampanii reklamowych w internecie. Oznaczają po kolei koszt za kliknięcie/leada/zamówienie/sprzedaż/akcję.
Cross Selling
Według definicji cross selling to technika sprzedaży opierająca się na sprzedaży powiązanej. Polega na tym, że klientowi, który już zakupił produkt w danym miejscu, oferuje się kupno towaru lub usługi, które uzupełniają pierwszy zakup. Są to tzw. dobra komplementarne. Czyli mówiąc prościej, jeśli np. ktoś kupuje marynarkę, to otrzymuje propozycję idealnie skrojonej do niej koszuli.
Digital marketing
Digital marketing to w dosłownym tłumaczeniu marketing cyfrowy. Oznacza działania promocyjne i marketingowe prowadzone w sieci i mediach cyfrowych. Najczęściej takie działania prowadzą agencje związane z marketingiem internetowym.
Evergreen content
Inaczej treść “wiecznie żywa”. Są to treści, które nie tracą na aktualności mimo upływu czasu, np. poradniki, case study, tabele z lekami z danej kategorii, które są aktualizowane. Są to idealne treści do promocji w mediach społecznościowych oraz budowania strategii SEO, ponieważ można je ponownie udostępniać, rozbudowywać niezależnie od daty opublikowania. Nawet jeśli artykuł został przygotowany kilka lat temu, obecnie wciąż jest aktualny i może pracować na sukces w pozycjonowaniu.
FAQ
Inaczej często zadawane pytania (ang. Frequently Asked Questions). Może to być np. oddzielna strona lub sekcja w witrynie internetowej, w której znajduje się uporządkowany zbiór cennych informacji o produktach lub usługach w formie pytań i odpowiedzi.
Google Analytics 4 (GA4)
Nowa, domyślna wersja narzędzia Google Analytics wdrożona przez Google w 2021 roku. Dzięki sztucznej inteligencji oraz machine learning Google Analytics 4 będzie w stanie zbierać dane o klientach bez pozyskiwania i zapisywania danych w plikach cookies. Celem Google Analytics 4 jest zadbanie o prywatność użytkowników w internecie.
Google Analytics
Bezpłatne narzędzie Google, które pozwala monitorować ruch i zachowania użytkowników na stronie internetowej. Na podstawie danych z Google Analytics można ocenić skuteczność działań z zakresu marketingu internetowego.
Growth hacking
Growth hacking to po polsku hakowanie wzrostu. Jak można wywnioskować, jest to związane z rozwijaniem firmy lub produktu. Konkretniej jest to pojęcie określające jedną z metod prowadzenia działań sprzedażowych i marketingowych dotyczących produktu. Growth hacking nie skupia się wyłącznie na budowaniu świadomości i pozyskiwaniu klientów, ale na całym lejku sprzedażowym. Jest to więc działanie, które skupia się wokół pełnego lejka sprzedażowego, biorące pod uwagę wszystkie dostępne dane i testujące każdą kolejną hipotezę. Dzieje się to w celu zbudowania przewidywalnego wzrostu. Najczęściej ta technika jest wykorzystywana przez firmy, które nie mają zbyt dużego budżetu, ale oczekują szybkiego wzrostu.
Google Tag Manager
Bezpłatne narzędzie Google, które umożliwia szybkie i łatwe zarządzanie tagami oraz dodawanie kodów śledzenia do kodu html witryny lub aplikacji mobilnej. W Menedżerze tagów bez umiejętności programistycznych można ustawić, jakie wydarzenia będą powodowały uruchomienie się tagu (zbieranie danych). Dzięki wdrożeniu tagów np. Google Analytics, można prowadzić analitykę na stronie internetowej i śledzić istotne dane, takie jak np. ruch i konwersje.
Hashtag
Hashtag oznacza frazę bądź pojedyncze słowo poprzedzone znakiem #. Samo słowo hashtag to połączenie dwóch słów z języka angielskiego – hash (symbol kratki) oraz tag (znacznik). To jeden z najpopularniejszych symboli stosowanych w internecie. Hashtagi ułatwiają grupowanie oraz wyszukiwanie poszczególnych treści. Dzięki nim możliwe jest tematyczne grupowanie informacji, np. postów, filmów, zdjęć, artykułów itp.
Heat mapa witryny (mapa cieplna)
Specjalna mapa, która poprzez kolorystykę od czerwonego do niebieskiego wskazuje, które elementy strony są najczęściej klikane przez użytkownika, a które najrzadziej. Najpopularniejsze obszary mają kolor czerwony, a te rzadko klikane – niebieski. Heat mapa może również odzwierciedlać głębokość scrollowania lub obszary, na których najczęściej użytkownik porusza kursorem.
Indeksacja
Indeksacja oznacza proces, w którym wybrana strona zostaje dostrzeżona przez algorytmy Google i rozpocznie się jej wyświetlanie w wynikach organicznych. Obejmuje ona szereg danych i zebranych informacji o stronie, które zapisywane są w wyszukiwarce Google. Po zaindeksowaniu witryna będzie pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na słowa kluczowe umieszczone w danym zapytaniu. Indeksowanie strony w Google procedurą jednorazową. Poszczególne witryny odwiedzane są regularnie przez roboty Google, które zbierają nowe dane o stronach, aktualizują już posiadane informacje i dokonują szczegółowej analizy, która umieszczana jest następnie w jednej wspólnej bazie danych.
Indeksowanie
Jest to proces dodawania strony internetowej do wyszukiwarki i sprawianie, że jest ona widoczna dla użytkowników. O tym, czy dana witryna zostanie uwidoczniona, decydują roboty Google, które odwiedzają stronę i analizują zawarty na niej content oraz funkcjonalność.
Intencja zakupowa (Purchase intention)
Intencja zakupu (ang. purchase intention) to wskaźnik, dzięki któremu możliwe jest określenie popytu na dany produkt lub usługę. Purchase intent prezentowany jest jako odsetek użytkowników, którzy planują skorzystać z danej oferty w określonym czasie. Na zamiar zakupu (buyer intent) wpływa wiele czynników, m.in. świadomość, koszty, łatwość użytkowania, zaufanie czy opinie o produkcie. Nie bez znaczenia jest również sezonowość towarów, a także odpowiednie działania reklamowe.
Insight konsumencki
To inaczej spojrzenie w świat konsumenta, poznaniem jego jawnych i podświadomych potrzeb, motywacji i problemów. By go odnaleźć należy rozmawiać z klientami, prowadzić badania i przede wszystkim postawić klienta w centrum swoich działań.
Kanibalizacja
Kanibalizacja słów kluczowych (ang. keyword cannibalisation) to negatywne zjawisko w pozycjonowaniu witryny. Mówimy o nim wtedy, gdy więcej niż jedna podstrona domeny jest zoptymalizowana pod to samo słowo kluczowe bądź ma podobną treść. Kanibalizacja treści prowadzi do rywalizacji między podstronami w wynikach wyszukiwania. Jest to niekorzystne zjawisko, ponieważ roboty Google podczas analizowania treści zamieszczanych w internecie wybierają te, które są najbardziej oryginalne i wartościowe. W przypadku kiedy dwie podstrony zawierają te same słowa kluczowe, roboty wyszukiwarki nie są w stanie określić, który adres URL powinien mieć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. W konsekwencji tracimy potencjalny ruch, a nasze pozycje „skaczą”.
Keyword density
To gęstość słów kluczowych, czyli wskaźnik nasycenia treści lub strony internetowej frazami kluczowymi. Wartość keyword density dla danej strony jest wyrażana procentowo. By uzyskać wysoki wskaźnik keyword density, frazy kluczowe powinny występować w sposób naturalny, z uwzględnieniem synonimów oraz różnych odmian danego sformułowania. Jednocześnie słowa kluczowe nie powinny występować w nadmiarze, który spowoduje niejasny lub nienaturalny przekaz. Zbyt duża ilość fraz odwraca uwagę od samej treści i sensu przekazu, dlatego zawsze ich liczba powinna być umiarkowana i nierzucająca się w oczy jako liczne powtórzenia. Warto mieć na uwadze, że obecnie odbiorcy są coraz bardziej wymagający w kwestii jakości tekstów, dlatego wyczerpanie danego tematu i udzielenie konkretnych odpowiedzi na zadane w treści pytania, powinny być priorytetowe. Wartość keyword density odnosi się do ilość zastosowanych fraz kluczowych w stosunku do długości całego tekstu na wybranej stronie. By ją obliczyć, wystarczy podzielić liczbę słów kluczowych przez liczbę słów w całym tekście. Uzyskaną wartość należy pomnożyć razy 100%.
Keyword Stuffing
Jest to praktyka, która wiąże się z przesyceniem witryny słowami kluczowymi. Są to działania niezgodne z wytycznymi Google oraz surowo oceniane przez środowisko SEO. Ich celem jest obniżenie jakości strony oraz UX.
Słowo kluczowe
Inaczej nazywane jest frazą kluczową i oznacza nic innego jak słowa, ujmujące istotę jakiegoś zagadnienia. W SEO wykorzystywane są po to, aby określone linki do stron wyświetlały się po ich wpisaniu w wyszukiwarkę. Np. producenci butów skórzanych chcą, aby po wpisaniu „półbuty damskie ze skóry” wyświetlał się właśnie ich sklep z ofertą.
Słowa wykluczające
Słowa wykluczające, czyli inaczej frazy wykluczające, są to słowa i wyrażenia, które stosuje się, aby powstrzymać emisję pytań dla wszystkich zapytań. Są one wykorzystywane przy planowaniu kampanii reklamowych w Google Ads. Używanie wykluczających słów kluczowych jest niezwykle ważne, ponieważ dzięki temu można uniknąć marnotrawienia pieniędzy przeznaczonych na budżet reklamowy w Google Ads. Jeśli np. sprzedajesz buty skórzane naturalne i nie chcesz, aby trafiali do Ciebie odbiorcy, którzy szukają butów ze skóry ekologicznej, możesz ustawić takie wykluczające słowa kluczowe. Wtedy reklamy nie będą się im wyświetlać.
Long tail
Long tail to rozbudowana fraza, którą potocznie określa się mianem „długiego ogona”. Najczęściej składa się z kilku słów (od 3 do 5) i stosowana jest przez użytkowników, którzy poszukują precyzyjnych wyników dla swojego zapytania. Dotyczy to zarówno określonych produktów, usług, jak i informacji. Frazy long tail są niezbędne do zwiększania widoczności witryny www w sieci oraz do generowania ruchu i konwersji.
LTV
LTV, czyli Customer Lifetime Value to wskaźnik ukazujący ogólną wartość danego klienta dla firmy, z której usług korzysta. Ukazuje on na podstawie dokonanych zakupów przez danego użytkownika, ich częstotliwości oraz średnich wielkości dokonanych konwersji zakupowych, ile konkretna firma jest w stanie zarobić na obsłudze konkretnego klienta. Podczas określania takiego wskaźnika bierze się pod uwagę sumę wszystkich transakcji dokonanych przez daną osobę lub podmiot w odniesieniu do kosztów poniesionych w ramach jego pozyskania. Na podstawie analizy poziomu LTV możliwe jest zbadanie, którzy klienci i użytkownicy dokonujący zakupów lub korzystający z usług są dla danej witryny kluczowi. Wskazuje ona również, jacy konsumenci przynoszą największe zyski w porównaniu z kosztem ich pozyskania i środków przeznaczonych na reklamę. Aby obliczyć szacowaną wartość LTV, można posłużyć się jednym ze wzorów:
LTV = przychód od Klienta w okresie współpracy/wskaźnik rezygnacji
Powyższy przykład uwzględnia wartość wszystkich transakcji, zawartych z Klientem od początku współpracy i wartość transakcji w momencie jego rezygnacji z niej. LTV jest istotnym wskaźnikiem również podczas personalizowania ofert oraz dbania o długofalowe relacje z danymi użytkownikami, co może przełożyć się na dodatkowe zwiększenie zysków i poszerzenia zakresu usług, z których dany klient korzysta.
Marketing przychodzący (inbound marketing)
Marketing przychodzący, to podejmowanie takich działań marketingowych, by ułatwić użytkownikowi odnalezienie marki i samodzielnego kontaktu z nią. W marketingu przychodzącym podstawą działań jest tworzenie licznego contentu, który odpowiada na pytania, wątpliwości, problemy i potrzeby odbiorców.
Jednym z pierwszych efektów pozycjonowania jest wzrost widoczności fraz. Dzięki wysokim pozycjom strona internetowa generuje większy ruch.
Kod UTM (Urchin Tracking Module, tag UTM, parametr UTM)
Specjalny parametr, który można dodać na końcu adresu URL, by rozpoznać kampanię, która buduje ruch w witrynie. Na jego podstawie można określać ogólną skuteczność kampanii i sprawdzać, który kanał reklamowy generuje najwięcej kliknięć i największe dochody.
Parametry dodawane do URL to:
Źródło (Source) – zgodnie z nazwą określamy z jego pomocą źródło ruchu przychodzącego, np. facebook, instagram, google itp. Jest to jedyny obowiązkowy parametr UTM. Pozostałe są opcjonalne, aczkolwiek zdecydowanie warto ich używać.
Medium – służy do oznaczenia rodzaju ruchu. Czyli identyfikujemy za jego pomocą np. ruch płatny, ruch bezpłatny, ruch z newsletterów itp. Najpopularniejsze tagi to cpc, cpm, email, display, blog.
Campaign – za pomocą tego elementu oznaczamy konkretną kampanię np. letnia-wyprzedaz, black-friday itp.
Term – służy do oznaczania słów kluczowych. Z racji faktu, że słowa kluczowe wykorzystuje się głównie w kampaniach AdWords, które oferują tagowanie automatyczne, parametr Term jest niezwykle rzadko stosowany.
Content – za jego pomocą oznaczamy konkretną reklamę. Czyli jeżeli prowadzimy kampanię zawierającą np. 10 kreacji reklamowych, nadanie każdej indywidualnego parametru content pozwoli identyfikować ruch wygenerowany przez daną kreację. To niezwykle przydatny, choć często pomijany parametr.
To, jak opiszemy nasze parametry UTM to całkowicie nasza sprawa. Warto jednak pamiętać o tym, że tagi UTM mają nam umożliwiać precyzyjną i wygodną analizę ruchu w witrynie, więc parametry powinny być zrozumiałe nie tylko dla nas, ale także dla innych osób mających dostęp do Google Analytics. Pamiętaj również o tym, że po kliknięciu w otagowany link, parametry utm widoczne będą w oknie przeglądarki. Tym samym używanie wyrazów wulgarnych lub infantylnych celem oznaczenia np. kampanii jest niedopuszczalne.
Newsletter
Newsletter to forma elektronicznego biuletynu, który wysyłany jest do prenumeratorów za pomocą poczty elektronicznej. Zazwyczaj jest to połączenie tekstu i grafiki. Korespondencja ta ma charakter cykliczny. W zależności od nadawcy może być wysyłana codziennie lub raz na kilka tygodni.
Omnichannel
Według definicji omnichannel to zintegrowany system kanałów sprzedaży i rozwiązań. Co to znaczy? Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa jest interakcja sprzedawcy z potencjalnym klientem. Struktura ta pozwala na zatarcie granicy pomiędzy sferą zakupów online i offline.
Advertising inventory
Advertising inventory, czyli zasoby reklamowe np. danej strony. Jest to przestrzeń dostępna dla reklamodawców np. na portalu opieka.farm na reklamy, banery czy artykuły sponsorowane. Klienci, którzy mają na portalu opieka.farm swoje treści sponsorowane korzystają z naszego inventory.
Landing page
Landing page, czyli dosłownie tłumacząc, strona lądowania. To pierwsza strona, na którą trafiają odbiorcy kampanii marketingowych. Landing page może być zarówno jedną z podstron witryny internetowej, jak i oddzielna strona zbudowana wyłącznie na potrzeby kampanii marketingowej.
Lejek marketingowy
To graficzna reprezentacja drogi klienta do zakupu. Dobrze zaprojektowany lejek pozwala utrzymać zainteresowanie odbiorców i poprowadzić ich do celu kampanii.
Marketing automation
Zautomatyzowanie działań marketingowych i wykluczanie z procesu komunikacji udziału człowieka. Stosuje się np. w mailingach, które są ustawione do wysyłania automatycznych powiadomień, gdy użytkownik wykona pożądaną akcję na stronie internetowej. Naszym narzędziem do marketing automation jest obecnie Get Response.
Marketing B2B
Marketing produktów lub usług przeznaczonych dla przedsiębiorców i właścicieli firm. Na naszym przykładzie to marketing do firm farmaceutycznych i sieci aptek.
Marketing B2C
Marketing produktów lub usług przeznaczonych dla konsumentów, czyli osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej lub prowadzą, ale kupują produkty lub inwestują w usługi jako osoby prywatne. Na naszym przykładzie to marketing do farmaceutów i techników farmaceutycznych.
Open Rate (OR)
Inaczej wskaźnik otwarć (ang. Open Rate). To wskaźnik wyświetleń wiadomości na urządzeniach odbiorców wobec wszystkich wysłanych wiadomości, wyrażony w procentach. Jeśli więc np. dana kampania została wysłana do 1000 odbiorców, z czego otworzyło ją 281, to Open Rate wynosić będzie 28,1%.
Marketing wychodzący (Outband marketing)
Strategia marketingowa koncentrująca się na poszukiwaniu klientów oraz budowaniu świadomości marki poprzez reklamę i promocję. Główne narzędzia wykorzystywane w tej metodzie to reklama prasowa, radiowa i telewizyjna, e-mail oraz szeroko rozumiany internet. Outbound Marketing stoi w opozycji do Inbound Marketingu.
Pliki cookies (ciasteczka)
Są to pliki tekstowe zapisywane w przeglądarce internetowej, które zawierają dane o użytkownikach i służą do identyfikowania komputera lub użytkownika podczas korzystania z internetu.
Pop-up
Wyskakujące okienko z treścią i/lub grafiką z CTA, które pojawia się podczas przeglądania strony internetowej. Zazwyczaj służy ono do pozyskiwania leadów oraz reklamy i pojawia się po wejściu na stronę lub w momencie, gdy użytkownik chce ją opuścić.
Powiadomienie push
Powiadomienie wysyłane do urządzenia (smartfona, tabletu, komputera stacjonarnego) przez przeglądarkę lub aplikację mobilną, z inicjatywy właściciela witryny, a nie na żądanie odbierającego.
PPC
Model stosowany w rozliczeniach za reklamę internetową. W tym modelu zleceniodawca płaci wcześniej uzgodnioną kwotę za kliknięcie przez internautę w określone miejsce, jak np. baner reklamowy bądź link. W naszej komunikacji dotyczy reklamy na Facebooku i Instagramie.
Real time marketing – marketing czasu rzeczywistego
Forma marketingu wykorzystująca aktualne wydarzenia ze świata sportu, kultury czy polityki, które marka jest w stanie szybko przekuć w komunikat reklamowy. Stosując tę formę trzeba nie tylko szybko reagować na wydarzenia, ale robić to w sposób kreatywny, żeby marka została zauważona i komunikat mógł stać się viralem.
Rebranding
Proces zmiany strategicznych elementów należących do marki – dla klientów najczęściej widoczny w formie zmiany np. nazwy, logo czy używanej kolorystyki. Rebranding może być przeprowadzany na różnych poziomach zaangażowania w zależności od zmian w strategicznych założeniach marki.
Remarketing
Reklama, która dociera tylko do tych odbiorców, którzy wcześniej odwiedzili stronę, sklep internetowy lub aplikację mobilną. Reklama remarketingowa może mieć format tekstowy, graficzny lub dynamiczny i wyświetlać się użytkownikom podczas korzystania z wyszukiwarki Google oraz stron zrzeszonych w sieci partnerskiej Google i Facebook Ads. Ich celem jest zachęcenie użytkownika do ponownego odwiedzenia witryny i realizacji konwersji, np. zakupu.
Retargeting
Retargeting to narzędzie marketingowe w internecie, które polega na wyświetlaniu komunikatów reklamowych użytkownikom sieci. Reklamy te są precyzyjnie dopasowane do ich potrzeb oraz oczekiwań. Żeby jednak było to możliwe, komunikaty wyświetlane są na podstawie wcześniejszych, podejmowanych przez użytkowników działań w witrynach.
Pojęcie retargetingu bywa często mylone z remarketingiem. Choć obie taktyki mają na celu dotarcie i skonwertowanie osób odwiedzających witrynę, różnica polega na wykorzystywanej strategii. Retargetowanie wykorzystuje ciasteczka, by wyświetlić użytkownikom odpowiednie reklamy, a remarketing polega na wysyłaniu emaili do osób, które odwiedziły stronę lub porzuciły koszyk.
Return on Investment (ROI, zwrot z inwestycji)
Wskaźnik efektywności działań marketingowych, który oblicza zyski z inwestycji w stosunku do kosztów. Jak obliczyć ROI? Wystarczy podzielić zysk z inwestycji przez koszt inwestycji. Wynik wyrażany jest w procentach.
ROAS
ROAS (ang. Return On Ad Spend) to wskaźnik, dzięki któremu można sprawdzić, czy podjęte działania marketingowe w sieci przyniosły pożądane rezultaty. Informuje on o zwrocie z danej kampanii reklamowej. Dzięki ROAS można obliczyć więc przychód, który wygenerowany został przez budżet przeznaczony na kampanię. Jest to doskonały sposób na przedstawienie, jaki zysk przyniosła każda złotówka zainwestowana w konkretną akcję w działania reklamowe. Obliczanie Return On Ad Spend jest bardzo proste – wystarczy podzielić przychody z reklam przez ich koszty. Stosowanie tego wskaźnika to duże ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy chcą lepiej zaplanować budżet na kampanie i reklamy, a także skoncentrować się na najbardziej opłacalnych rodzajach marketingu internetowego. Wskaźnik ROAS pozwala także wyeliminować zbędne koszty i osiągnąć lepsze warunki sprzedażowe.
ROAS bywa czasami mylony z pojęciem ROI. Oba wskaźniki pomagają ocenić skuteczność działań marketingowych, jednak jest między nimi zasadnicza różnica. Return On Investment bierze pod uwagę wygenerowany zysk z danej inwestycji (rentowność), z kolei Return On Ad Spend uwzględnia przychód wygenerowany z działań reklamowaych, ale bez uwzględnienia innych kosztów niż koszty emisji reklam.
SEO (Search Engine Optimization)
Jedna ze strategii w marketingu cyfrowym, która skupia się na optymalizacji stron internetowych w taki sposób, by te znalazły się na jak najwyższych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe.
SERP (Search Engine Results Page)
Wyniki w wyszukiwarce internetowej (np. Google, Bing, Yahoo) pojawiające się w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. W skład SERP wchodzą zarówno płatne, jak i bezpłatne wyniki.
SEM (Search Engine Marketing)
SEM (ang. Search Engine Marketing) to element marketingu internetowego, który wykorzystuje m.in. płatne reklamy na stronach rezultatów wyszukiwarek internetowych. Pojawiają się one po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych przez użytkownika. Jest to forma odpowiedzi na potrzebę Internauty. Wyszukiwanie w Internecie danej rzeczy wiąże się często z chęcią jej zakupu. W tym aspekcie zachowana jest największa zaleta SEM. Reklamodawca ma bowiem niepowtarzalną okazję do przedstawienia swojej oferty klientowi. To moment, gdy jest on najbardziej zainteresowany poszukiwanym przedmiotem. Wysokie pozycje strony dla fraz kluczowych można osiągnąć zarówno w płatnych, jak i bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Przyjęło się, że w skład SEM wchodzi również SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz PPC (ang. Pay Per Click). Dlatego search engine marketing zwykło określać się wzorem SEM = PPC + SEO, co oznacza, że do samych linków sponsorowanych (PPC) dochodzi również tradycyjne pozycjonowanie (SEO).Można więc śmiało powiedzieć, że kampania SEM obejmuje szereg działań dotyczących marketingu w wyszukiwarkach. To także sposób na zwiększenie efektywności, ponieważ działania SEM wyróżniają się korzystniejszymi efektami przy niższych kosztach niż w przypadku tradycyjnych strategii marketingowych. Dużą zaletą reklamy SEM jest również to, że nastawiona jest na konkretne słowa i frazy kluczowe, których użytkownik szuka w wyszukiwarce. Zwiększa się więc prawdopodobieństwo, że dotrze ona do klienta, który skorzysta z konkretnych produktów lub usług.
Ruch organiczny (Organic traffic)
Organic traffic, czyli ruch organiczny, to odnotowany rodzaj ruchu na danej stronie internetowej, będący następstwem uzyskania określonych wyników wyszukiwania konkretnych fraz i słów kluczowych wpisanych w wyszukiwarce lub Mapach Google.
Wyniki organiczne nie obejmują odwiedzin strony w wyniku kliknięcia w baner, reklamę, link lub z recenzji czy polecenia.
Orphan Page
Otóż jest to jedna z podstron w witrynie, do której nie prowadzą żadne linki. Nie znajdują się też na niej żadne hiperłącza wewnętrzne. W praktyce więc do takiej strony nie mają dostępu ani roboty, ani użytkownicy.
Segmentacja
Podział użytkowników lub potencjalnych klientów na kategorie wg wyróżniających ich cech, np. wieku, płci, zainteresowań. Dzięki niej można lepiej dopasować komunikaty marketingowe do grupy docelowej i zwiększyć skuteczność przekazu.
Testy A/B
Metoda badająca dwa warianty stron internetowych lub aplikacji w celu wybrania tej, która lepiej spełnia wyznaczone cele. W każdym teście A/B porównuje się tylko jedną zmienną – np. kolor widgetu. Oceniającymi są użytkownicy. Testy A/B umożliwiają wybór skuteczniejszego narzędzia w oparciu o konkretne dane statystyczne.
USP (Unique selling proposition)
Inaczej unikatowa cecha oferty. To racjonalne korzyści, jakie daje marka np. praktyczna wiedza do wykorzystania za pierwszym stołem.
White Hat SEO
Praktyki optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek, które są zgodne z oficjalnymi wytycznymi Google.
Współczynnik konwersji
Liczba użytkowników, którzy wykonali określone działania (czyli konwersje) w stosunku do wszystkich użytkowników na stronie, wyrażony jest w procentach.
Lead
Najprościej leadem można określić kontakt do potencjalnego klienta, który jest zainteresowany naszą ofertą.
Persona
W marketingu internetowym jest to profil idealnego klienta stworzony po to, aby w dokładny sposób poznać potrzeby odbiorców danej marki. To reprezentant grupy docelowej opisany m.in. za pomocą cech demograficznych, tendencji zakupowych, zainteresowań i przyzwyczajeń
RWD
Z ang. responsive web design, oznacza projektowanie stron internetowych w dostosowaniu do rozdzielczości ekranów na różnych urządzeniach. Dzięki temu mamy pewność, że stworzony szablon wyświetla się poprawnie na telefonie, komputerze czy tablecie
Target
To inaczej grupa docelowa, czyli zbiór potencjalnych klientów, do których kierowane są działania marketingowe
Targetowanie
To działania, które dokonują reklamodawcy, selekcjonując klientów. Wykonywane są, aby określić docelową grupę odbiorców zainteresowanych danym produktem lub usługą.
Reklama display
Display to rodzaj reklamy graficznej zachęcający potencjalnego odbiorcę do działania za pomocą obrazów, sloganów, form audiowizualnych oraz CTA (Call to Action). Jej celem bywa zarówno sprzedaż produktów i usług, jak i działanie wizerunkowe danej marki lub firmy.
Viral
Marketing wirusowy (viral marketing) to odmiana marketingu szeptanego. Virality, czyli rozprzestrzenianie treści marketingu wirusowego, ma na celu zwiększenie świadomości marki poprzez zaciekawienie użytkowników contentem, który sami przekażą dalej.
Webinar
Jest to rodzaj seminarium, które prowadzone jest za pomocą internetu. Najczęściej przybiera postać kursu lub szkolenia, ale zdarza się, że jest przeprowadzany w celach informacyjnych
Zasięg
Zasięg (ang. Reach, Rch) to wskaźnik określający unikalną liczbę osób, które zobaczyły daną reklamę lub treść. Nie chodzi tu bezpośrednio o „zawartość strony internetowej lub treści na jej temat”, ale o unikalne osoby, które miały z nią kontakt.
Impresje
Oznacza ilość wyświetleń reklamy, bez względu na to czy została ona kliknięta czy nie
KPI
Key Performance Indicators – kluczowe wskaźniki efektywności, potocznie „kejpijaje”, to parametry, którymi mierzymy skuteczność jakichś działań. KPI-em może być np. liczba odsłon artykułu.