case study
Szkolenie dla farmaceutów wspierające ich komunikację z lekarzami
o kliencie
Sieć aptek dbająca o rozwój swoich pracowników
W aptekach sieci pracuje kilkudziesięciu farmaceutów z pasją, którzy lubią poszerzać swoje horyzonty naukowe, aby fachowo pomagać pacjentom. Jest to niewielka sieć, lecz bardzo zaangażowana w rozwój zawodowy swoich pracowników.
Cykliczne spotkania umożliwiają im dzielenie się fachową wiedzą z kolegami i koleżankami po fachu. Sieć aptek poszukuje obecnie ciekawych szkoleń, które wesprą magistrów farmacji w praktyczną wiedzę i kompetencje miękkie (szczególnie w komunikacji z lekarzem).
Wyzwanie
Przygotowanie atrakcyjnego szkolenia dla farmaceutów
Głównym wyzwaniem, z którym musieliśmy się zmierzyć była nieefektywna komunikacja na linii farmaceuta-lekarz, co utrudniało rzetelną pomoc pacjentom. Magistrom farmacji często brakuje odwagi do przeprowadzenia merytorycznej rozmowy z lekarzem, szczególnie w przypadkach, gdy rekomendacja lekarska jest sprzeczna z farmakoterapią, którą pacjent już stosuje na inne dolegliwości. Naszym celem było wsparcie farmaceutów w wychodzeniu z inicjatywą rozmowy oraz nabranie pewności siebie.
Rozwiązanie
Przeprowadzenie szkolenia, które zaktywizuje farmaceutów
Celem szkolenia przygotowanego przez 3PG było pogłębienie przez farmaceutów praktycznej wiedzy o usługach opieki farmaceutycznej oraz kompetencji, które miały za zadanie pomóc w komunikacji z lekarzem. Dzięki, czemu farmaceuta mógł nabyć nie tylko praktyczne umiejętności, ale także popracować nad wzrostem pewności siebie. W efekcie każdy uczestnik warsztatów był przygotowany do merytorycznej i efektywnej komunikacji z lekarzem.
Proces
Proces przeprowadzenia szkolenia
Szkolenie przygotowane przez zespół farmaceutów praktyków – redaktorów 3PG i Dyrektora ds. Naukowych, składało się z 4 modułów po 45 minut, w trakcie którego poruszone zostały następujące tematy:
- Interaktywny Quiz z uczestnikami
- Zasady prawidłowej komunikacji z lekarzem – omówienie dobrych praktyk
- Sesja Q&A – omówienie problemów, z jakimi spotkali się uczestnicy w swojej praktyce
- Prawne aspekty komunikacji i ochrony danych osobowych pacjenta
- Przydatne zwroty w komunikacji z lekarzem
- Omówienie przypadków z praktyki aptekarskiej
- Warsztaty – scenki symulujące rozmowy z lekarzami
- Podsumowanie warsztatów
Indywidualnie dobrany program szkoleniowy
Program szkoleniowy tworzony przez 3PG dobierany jest indywidualnie pod potrzeby sieci aptek. Sieć po rozmowie z przedstawicielami działu handlowego i działu naukowego 3PG otrzymuje indywidualnie dobraną ofertę szkolenia, która stanowi odpowiedź na problem, z jakim aktualnie się mierzy.
Szkolenie wspierające rozwój umiejętności twardych i miękkich
Zaproponowany rodzaj szkolenia angażował farmaceutów oraz pozwolił im rozwinąć praktyczne kompetencje z zakresu komunikacji z lekarzem. Dostarczone w trakcie warsztatów materiały pozwoliły utrwalić zdobytą wiedzę farmaceutom oraz dały możliwość powrotu do nich po zakończonym szkoleniu.
REZULTAT
Wzrost pewności siebie farmaceutów podczas komunikacji z lekarzami
Rezultatem przeprowadzonego szkolenia, w którym wzięło udział 20 farmaceutów, było zwiększenie zaangażowania personelu aptecznego w komunikację z lekarzem. Szkolenie pozwoliło na nabycie praktycznej wiedzy i umiejętności przez farmaceutów, dzięki czemu ich pewność siebie wzrosła.
Farmaceuci uczestniczący w szkoleniu:
- zaczęli pewniej mówić o przeciwskazaniach wynikających z łączenia niektórych substancji
- nabyli wiedzę z zakresu przepisów i korzystania z uprawnień do wystawiania recept farmaceutycznych, pro familiae i pro auctore.
- potrafili odpowiednio uzasadnić i udokumentować wystawienie recepty i wydanie leku
- dowiedzieli się, jak doradzić pacjentowi proszącemu o lek na receptę, a w razie potrzeby umiejętnie odmówić, nie zrażając do siebie pacjenta, proponując alternatywne rozwiązanie
- potrafili ordynować leki na receptę zgodnie ze zdobytą wiedzą
- doradzić pacjentowi w znacznie szerszym zakresie, jeśli pytał on o leki na receptę.