Kinga: Dzień dobry, witamy Państwa w podcaście PharmaMarketing Insights, w którym omawiamy kluczowe pharmamarketingowe zagadnienia na podstawie danych. W dzisiejszym odcinku porozmawiamy o nagrodach w konkursach dla farmaceutów.
Konrad: Zapraszamy.
Konrad: Zacznijmy może od tego, jakie w ogóle nagrody w konkursach dla farmaceutów występują na rynku? Jakie się im wręcza, co widzimy w branży?
Kinga: Myślę, że możemy to podzielić na dwie kategorie. Pierwsza kategoria to są wszelkiego rodzaju gadżety reklamowe. Rozumiemy tutaj kupki termiczne, torby materiałowe, plecaki, notesy, długopisy, cały segment rzeczy, które są takie materialne z logiem producenta a druga część to są nagrody edukacyjne, merytoryczne, wszelkiego rodzaju plakaty, opracowania, podręczniki. Tak myślę, że możemy je najszerzej podzielić
Konrad: A które są, bo to jest najbardziej istotne w takim razie, które są najbardziej atrakcyjne dla nich? Bo im bardziej atrakcyjne, tym większa zakładam frekwencja na jakimś konkursie czy konferencji.
Kinga: Dokładnie. My tutaj przeprowadziliśmy już kilka konkursów z różnymi nagrodami i możemy to tak poukładać w takiej kolejności. Ogólnie wiadomo, że te najmniej atrakcyjne to są właśnie np. torba materiałowa z logiem plus długopis, ewentualnie notatnik.
Widzimy, że farmaceuci po prostu nie chcą brać udziału w tym konkursie, w wydarzeniu, bo nagroda nie jest wartościowa, nie jest jakościowa, nie czują takiego zaangażowania, żeby poświęcić te 15-20 minut, żeby zapoznać się z materiałami i odpowiedzieć w konkursie, ponieważ nie widzą jakości i tego, że będą mieć po prostu jakąś nagrodę atrakcyjną. A więc one są najniżej i widzimy tutaj, że kiedy nagrodą w konkursie są właśnie takie materiały, takie gadżety, to uczestnictwo w konkursie jest nawet 5 razy mniejsze, więc to jest bardzo duży jednak odsetek osób, które rezygnują z takiego konkursu. Myślę, że tutaj na podium mamy dwa rodzaje nagród.
Pierwszy rodzaj nagród to są wszelkiego rodzaju gadżety, które są jakościowe, czyli właśnie coś droższego. Np. z jednym z klientów przeprowadzaliśmy konkurs, gdzie nagrodą był bardzo fajny jakości plecak. Widzimy też, że np. farmaceuci chętnie biorą udział w konkursach, kiedy faktycznie ta nagroda dobrze świadczy o firmie, czyli faktycznie jest jakościowa, oczywiście nie może przekroczyć tych 99-100 zł, ale widać, że firmy starają się w tej cenie znaleźć coś naprawdę jakościowego. A druga część to farmaceuci, którzy biorą udział w konkursach, widzimy, że chętniej korzystają z tych konkursów, jeżeli nagroda jest edukacyjna, czyli np. podręcznik, czy np. bony do Wydawnictwa Farmaceutycznego, żeby kupić sobie jakąś książkę czy zrabatować sobie zamówienie. Tutaj widzimy, że właśnie i te jakościowe nagrody gadżetowe i merytoryczne podręczniki, czy to właśnie nagrody w postaci bonu do Wydawnictwa najczęściej są wybierane.
I o ile właśnie z podręcznikiem to zazwyczaj firmy wybierają podręcznik do 99 zł w takiej cenie, o ile z bonami jest taka sytuacja, że np. wybierają niższą kwotę, ale żeby nagrodzić więcej farmaceutów, czyli np. już 50 zł, wybierają takie bony, no i wtedy możemy zapewnić większej liczbie farmaceutów nagrodę w konkursie.
Konrad: Bony, jak zakładam, mają tę zaletę, że chyba bardziej przyciągają ludzi, ponieważ ktoś sobie może taki bon komuś sprezentować albo coś sobie kupić, co chce w późniejszym czasie na spokojnie, ale też no, bon nie ma siłą rzeczy żadnego brandingu, więc tutaj człowiek szybko zapomina, dlaczego dostał ten bon, więc powiem Wam, że to też jest jakiś tam argument do zastanowienia się. I z tego, co też wiem, bony nie tylko do Wydawnictwa, ale też do np. Empiku, Douglasa, Sephory, nawet sami kupujemy dla farmaceutów, którzy biorą udział w różnych naszych aktywnościach, badaniach, prawda? Z tego, co wiem, jak to się sprawdza i czym to się różni? Jak byś mogła to scharakteryzować?
Kinga: Jeżeli chodzi o bony takie właśnie do np. Empika czy drogerii, to farmaceuci biorą udział właśnie w takich badaniach czy konkursach. Ponieważ, tak jak mówiłeś, chcą sobie zrobić sami prezent dla siebie albo zrabatować jakieś zamówienie, ale to nie jest nic edukacyjnego. Tu mamy typowo wykorzystanie brandu, wykorzystanie np. właśnie Douglasa jako firmy, żeby zachęcić farmaceutów do wzięcia udziału w takim konkursie, a z drugiej strony mamy te bony do np. Wydawnictwa Farmaceutycznego gdzie wiemy, że farmaceuci chcą się edukować, chcą się rozwijać, chcą kupować podręczniki Wydawnictwa farmaceutycznego, więc trafiamy do farmaceutów, którzy są nastawieni przede wszystkim na edukację.
Konrad: OK, czyli żeby nie trafiać tylko do tych nastawionych na edukację, trzeba pójść do tego szerzej, tak naprawdę.
Kinga: Dokładnie, ale zawsze taki np. bon do wydawnictwa można wzbogacić jakąś dodatkową nagrodą, czyli właśnie pomieszczać i gadżet, i bon albo gadżet i np. materiał edukacyjny, żeby właśnie w ogóle zrobić takie combo i najlepszą nagrodę, czyli właśnie coś rzeczowego z logiem firmy plus np. coś merytorycznego, żeby zostało na dłużej w aptece, żeby farmaceuta mógł dowiedzieć się więcej o produkcie.
Konrad: Ale generalnie, żeby upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, to musi być prezent, który zachęci do udziałów w konkursie, w aktywności, ale też jak przyjdzie do tego farmaceuty, będzie ten produkt, będzie o sobie, też o marce przypominał.
Kinga: Dokładnie. We wcześniejszym odcinku mówiliśmy o tych długotrwałych nośnikach reklamowych, więc taka nagroda w konkursie też powinna być długotrwałym nośnikiem reklamowym, żeby farmaceuta pamiętał, że ten konkretny produkt, ten konkretny podręcznik czy tak naprawdę kubek, czy cokolwiek, dostał tej konkretnej firmy.
Konrad: Okej, więc jakbyś miała przygotować taki poradnik dla Brand Managera, na co się zdecydować i czym się kierować, wybierając nagrody w konkursach do farmaceutów, czyli masz jakiś budżet, jest konkurs, no i mówimy klientowi, okej, wybieraj, co chcesz, na jakiej podstawie on ma to wybrać.
Kinga: To jest bardzo częste pytanie naszych klientów, więc mamy tutaj już taki gotowy schemat. Przede wszystkim musimy się właśnie zastanowić, czy chcemy iść w te nagrody rzeczowe, gadżety, czy właśnie te edukacyjne, ewentualnie czy chcemy je pomieszać. Należy pamiętać, że jeżeli to ma być właśnie nagroda rzeczowa, gadżet, to musi to być jakościowe, musi to być w cudzysłowie powiedzmy drogie, żeby farmaceuta chciał wziąć udział w takim konkursie, w taki, dostać taką nagrodę i przede wszystkim to, co później wysyłamy tego farmaceuta, świadczy jednak o firmie. Że to firma zdecydowała się kupić coś droższego, lepszego, fajniejszego i farmaceuci częściej i chętniej później patrzą na taką firmę, jako właśnie taką, która ich wspiera w pracy.
Drugą częścią to jest właśnie to, jeżeli firma na przykład nie chce zapewniać gadżetów lub nie ma takich, to wybiera bardzo często podręczniki Wydawnictwa Farmaceutycznego z naklejką produktu, z reklamą produktu na tylnej naklejce, na tylnej okładce, przepraszam, żeby właśnie upiec te dwie pieczenie na jednym ogniu tak jak mówiliśmy, czyli mamy edukacyjny, edukacyjną nagrodę z reklamą produktu. No i jeżeli klient na przykład ma trochę mniejszy budżet, to wtedy rekomendujemy bony do wydawnictwa, na przykład właśnie na tą niższą kwotę. Czyli tutaj, żeby tak podsumować, to przede wszystkim edukacyjne nagrody, które będą motywować farmaceuta do wzięcia udziału w konkursie i jakościowe. I to wydaje mi się najważniejsze.
Konrad: Tak, ja ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że wszystkie materiały, które mam, dostałem jako farmaceuta od firm, jeśli się rozlatują po kilku miesiącach użytkowania, no to tak źle mi się ta marka kojarzy, którą dalej widzę na tym plecaku, na tym torbie czy na tym kocu, prawda? A wszystkie gadżety, które dostałem, gdzie trwają i przez lata nadal je mam, no to mi się po prostu dobrze kojarzy ta firma. Wtedy to jest po prostu coś takiego ludzkiego.
I tutaj mogę powiedzieć, że farmaceuci też, jak się z nimi rozmawia, pamiętają o takich rzeczach, które się od razu rozleciały i były bezsensownych i można powiedzieć, były taką chińszczyzną, jak to się mówi. No i to się źle kojarzy. Nie chcemy, żeby producenci zakładam, nie chcą być kojarzeni z właśnie słabą jakością, bo to w takim razie może rzutować też, że skoro producent nie dba o materiał prezent tak naprawdę de facto, to dlaczego jakby dbać o ten produkt, o jakość tego na przykład suplementu? Dziękuję.
Kinga: Dzięki.